
CNBCE.COM'u öncelikli haber kaynağınız olarak ekleyin Ekonomi, iş dünyası, piyasalar ile ilgili en güvenilir ve en detaylı haberlere en hızlı şekilde ulaşın. + Ekle Londra İklim Haftası kapsamında temaslarda bulunan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar Türkiye'nin COP31 Başkanlığı hazırlıkları çerçevesinde Londra Büyükelçiliği Rezidansı'nda gazetecilerle bir araya geldi.
Bayraktar, Türkiye'nin COP31 öncesinde güncellenecek uzun dönemli enerji planının Cumhurbaşkanı tarafından Antalya'da dünyaya duyurulacağını belirterek, elektrifikasyonun hem iklim hedefleri hem de enerji bağımsızlığı açısından kritik önem taşıdığını vurguladı.
Türkiye'nin enerji dönüşümünde temel yaklaşımının elektrifikasyon olacağını söyleyen Bayraktar, bunun yalnızca iklim hedefleri açısından değil, dışa bağımlılığı azaltmak açısından da stratejik bir tercih olduğunu ifade etti.
"Türkiye'nin hızlı bir şekilde elektrikleşmesi lazım. Elektrikte yerlilik oranımız bugün yaklaşık yüzde 65 seviyesine ulaştı. Dolayısıyla yerlilik oranının daha yüksek olduğu bir alanı büyütmek ve ekonomiyi bu alana doğru evirmek bizim dışa bağımlılığımızı azaltmak açısından da stratejik bir karar."
Son dönemde yaşanan jeopolitik gelişmelerin enerji dönüşümünün önemini bir kez daha ortaya koyduğunu belirten Bayraktar, özellikle Hürmüz Boğazı çevresindeki gerilimin enerji fiyatları üzerindeki etkisine dikkat çekti.
Türkiye'nin arz güvenliği açısından doğrudan etkilenmediğini ancak fiyat baskısının hissedildiğini ifade eden Bayraktar, dünyada dizel ve havacılık yakıtlarında yaşanan sıkıntıların enerji sistemlerinde dönüşüm ihtiyacını hızlandırdığını söyledi.
Elektrifikasyonun en önemli ayaklarından birinin ulaştırma sektörü olduğunu belirten Bayraktar, Türkiye'nin önümüzdeki on yılda çok daha büyük bir elektrikli araç parkına sahip olabileceğini ifade etti.
"Türkiye'de bugün yaklaşık 32 milyon araç var. Bunun 5,5 milyonu dizel binek araçlardan oluşuyor. Bu araçların önemli bir bölümünün elektrikliye dönüşmesi halinde dizel ithalatına olan bağımlılığımız da azalacak."
Bayraktar, 2035'e gelindiğinde Türkiye'de 6 ila 8 milyon elektrikli araçlık bir filonun oluşmasının mümkün olabileceğini söyledi.
Bakan Bayraktar'ın paylaştığı verilere göre elektrifikasyon oranları sektörlere göre önemli farklılıklar gösteriyor. Ticari binalarda yaklaşık yüzde 55; konutlarda yaklaşık yüzde 22; sanayide yaklaşık yüzde 29; ulaştırmada binde 5 elektrifikasyon var.
Bayraktar, özellikle ulaştırma tarafındaki dönüşümün en büyük zorluklardan biri olacağını vurgulayarak, bunun yalnızca araç filosunun değil günlük alışkanlıkların da değişmesini gerektirdiğini söyledi.
Elektrifikasyon hedeflerinin gerçekleştirilebilmesi için enerji altyapısının ciddi şekilde güçlendirilmesi gerektiğini belirten Bayraktar, 2035'e kadar elektrik şebekesine en az 80 milyar dolarlık yatırım ihtiyacı bulunduğunu açıkladı.
Buna göre; İletim altyapısına yaklaşık 30 milyar dolar; dağıtım altyapısına yaklaşık 50 milyar dolar yatırım gerekiyor.
Bayraktar, daha önce açıklanan yenilenebilir enerji hedeflerinin hayata geçirilebilmesi için yalnızca iletim tarafında 28-30 milyar dolarlık yatırım gerektiğini hatırlattı.
Türkiye'nin yenilenebilir enerji hedeflerine de değinen Bayraktar, güneş ve rüzgâr kurulu gücünün 2035'e kadar 120 bin megavata çıkarılmasının hedeflendiğini söyledi.
Bugün yaklaşık 40 bin megavat seviyesinde bulunan güneş ve rüzgâr kapasitesinin üç katına çıkarılacağını belirten Bayraktar, bunun için her yıl ortalama 8 ila 10 bin megavat yeni kapasitenin devreye alınması gerektiğini ifade etti.
"Biz sadece hedef açıklamıyoruz. O hedefe ulaşmak için her yıl ne yapılması gerektiğini de ortaya koyuyoruz. 2025 yılında devreye aldığımız güç 8 bin 200 megavat oldu. Dolayısıyla açıkladığımız projeksiyonlarla uyumlu ilerliyoruz."
Yeni enerji planı üzerindeki çalışmaların henüz tamamlanmadığını belirten Bayraktar, Antalya'da düzenlenecek COP31 Zirvesi'nde Türkiye'nin yenilenebilir enerji alanında daha iddialı hedefler açıklanabileceğinin sinyalini verdi.
"Belki COP31'de Cumhurbaşkanımız yenilenebilir enerjiyle ilgili daha iddialı bir hedefi dünyaya ilan edebilir."
Enerji dönüşümünün finansmanı konusunda uluslararası kuruluşlarla yoğun temas yürüttüklerini belirten Bayraktar, özellikle Dünya Bankası ile önemli bir iş birliği içinde olduklarını söyledi.
İletim altyapısına yönelik 30 milyar dolarlık yatırım programının yaklaşık 6 milyar dolarlık bölümü için Dünya Bankası ile mutabakat aşamasına geldiklerini ifade eden Bayraktar, uluslararası finans kuruluşlarının projelere dahil olmasının özel sektör finansmanını da hızlandırdığını kaydetti.
Bakan Bayraktar, Japon finans kuruluşları başta olmak üzere farklı uluslararası kaynaklarla görüşmelerin sürdüğünü belirterek, enerji dönüşümünün finansmanında küresel sermayenin önemli rol oynayacağını söyledi.




